Category Archives: Idiocy

Headlines of the day 1: Of spooks and others


We begin with an odd admission from the Director of National Intelligence via the Los Angeles Times:

Clapper: Snowden case brings healthy debate; more disclosures to come

Legal face-saving, or so headlines Salon:

Parts of Yahoo NSA court order to be declassified

A 2008 FISC ruling ordered Yahoo to hand over customer data to the government; the tech firm wants to save face

And another adminssion, via The Guardian:

Fisa judge: Snowden’s NSA disclosures triggered important spying debate

Dennis Saylor orders government to review rules on surveillance and says further declassification would protect court’s integrity

Guess who’s searching whom, via CNET:

NSA disguised itself as Google to spy, say reports

If a recently leaked document is any indication, the US National Security Agency — or its UK counterpart — appears to have put on a Google suit to gather intelligence.

The we’re-the-Zeitgeist-incarnate corporate excuse, via The Guardian:

Google’s Eric Schmidt says government spying is ‘the nature of our society’

Tech giant’s executive chairman calls for greater transparency but declines to ‘pass judgment’ on spying operations

Computerworld drops a shocker:

Google knows nearly every Wi-Fi password in the world

Examples you don’t need to Goggle, from Wired:

6 Whopping Government Misstatements About NSA Spying

From our “Gee, we’re stunned—not” collection, via The Guardian:

Obama’s NSA surveillance review panel did not discuss changes, attendees say

Pair say meeting was dominated by tech firms’ interests and session did not broach the topic of changes to data collection

And from Techdirt, N.Y.P.D Blue Black [Ops]:

AP Journalists: The NYPD ‘Less Transparent’ Than CIA, FBI And NSA When It Comes To FOI Requests

from the ray-kelly-states-info-needs-to-be-pried-from-his-cold,-live-fingers dept

From The Guardian, Greens decry:

Green leader says major parties ‘rolled over’ on NSA and GCHQ scandal

Natalie Bennett tells party conference Tories, Lib Dems and Labour have wilted in face of Edward Snowden revelations

And from the London Telegraph, a corporate leak and another shade of green:

‘BAE’ documents lost by SFO found at cannabis farm

Documents identifying prosecution witnesses in a case against defence contractor BAE Systems turned up at a cannabis farm in east London after being lost by the Serious Fraud Office, it has emerged.

A case of I Spy/He Sue from Ars Technica:

Kim Dotcom sues New Zealand for $7 million over illegal spying, raid

New details emerge about the Mega-raid: including video cameras, secret pencams.

Finally, from the Department of the NSA-had-it-anyway, the worst use of “Like” since Valley Girls started turning gray, via BuzzFeed:

Montana Lt. Gov. “Accidentally” Liked Picture Of Breasts On Facebook — Then Quickly Scrubbed His Account

“Breasts.Proof men can multitask2″ reads the image’s caption that was liked by a top-tier Democratic recruit for U.S. Senate. “This was spam,” a Montana Democrat says.

Television pranking: Sometimes, it’s just too much


We love a good practical joke as much as the next person, but some folks seem to be taking the prank to another level — one that’s just a little too extreme.

Here’s a Brazilian commercial for LG’s new Ultra High Definition [8.3 million pixels] television, in which folks whoi think they’re applying for work see just how good the South Korean firm’s hardware is:

Ultra Reality: What would you do in this situation? – LG Meteor Prank

The program notes:

You won’t believe what the new LG technology, Ultra HD can do. Welcome to the Ultra Reality of LG. Learn more: http://lgtv.cl/ultrahd

And here’s another heart-stopping prank, this one from a Japanese television show, posted to YouTube by a South Korean vlogger:

Okay, enough is enough. When pranks produce terror, they cease to be pranks and become something quite different: Torture.

When cultures find such abject horror humorous, we’ve all got problems.

Arguably the raptor prank is ludicrous on its face, an impossibility. But not to the young office worker confronted by the carefully constructed chimera.

But the meteor prank is all too plausible. The only time we ever had the shit scared out of us [literally] was when we saw something similar that lead us to believe that World War III had arrived. The terror we felt is nothing we’d wish on anyone.

To use terror to sell a product is nothing less than despicable.

Headlines of the day II: Fukushimapocalypse Now!


Just so darn many headlines today that we decided to break out the torrid TEPCO tales for an item all by themselves.

The economics roster will follow in an hour or so.

We start with this from the Asahi Shimbun:

TEPCO locates groundwater inflow into reactor turbine building for first time

Followed by this very nasty tidbit from NHK WORLD:

Leaked water may have reached groundwater

South China Morning Post offers this official effort to pour oil on troubled waters [lots of luck with that, as BP can tell you]:

Japan watchdog chides Tepco over misleading Fukushima reports

The chief of Japan’s nuclear watchdog chided the operator of the Fukushima plant on Thursday for its inability properly to explain problems, which he said was inflating fears around the world.

And the wait-a-minute follow from Reuters:

Regulator raps Fukushima operator over “unreliable” data

And some reassurance from the Japan Daily Press:

Japanese government says it is keeping in touch with US, international experts on Fukushima crisis

And a “Gee, you really think?” item from euronews:

Fresh leaks and higher radiation at Fukushima point to disarray in Japan’s crisis management

From ENENews, yet another source of confidence:

Crane arm snaps while removing debris from Fukushima Unit 3

Here’s a video of the collapse from those fine folk at Tepco. It’s the crane to the immediate left of the nearerer of the towers, and the collapse starts at 1:37:

And for our next headline from Vice we have no comment:

Japan Wants to Move Families Back to Radioactive Fukushima

From our Department of “Can you Say Chernobyl?,” via the London Telegraph:

Russian ambitions to build nuclear reactors in Britain are ‘realistic’, say ministers

Ministers have opened the door to Russia building nuclear reactors on British soil, signing an agreement describing it as a “realistic longer-term ambition”.

Finally, a headline from Salon explains much:

Study proves that politics and math are incompatible

People were more likely to solve a problem incorrectly when it conflicted with their political beliefs

Stupid Corporate Tricks: A very odd launch date


Microsoft’s vastly ballyhooed [and spook’s delight] Xbox One video game set now has an official launch date, 22 November.

Now Microsoft is presumably staffed by some relatively intelligent people, and certainly some rich ones, so we’ve got to ask what the hell were they thinking?

Now a video game controller launch is guaranteed to get a certain amount of press these days, but if Microsoft wanted to do the one thing destined to minimize the coverage of their new toy, they couldn’t have picked a better date?

See, exactly 50 years ago this 22 November, something happened, and depraved and diminished as our modern news media may be, we can be very certain that their attention will focus a lot more on Dallas, Texas, than on the new Microsoft toy.

And if Microsoft’s intent is to upstage the remembrance of what happened at Dealey Plaza, they’re nothing less than despicable.

Stupid American legal tricks: They’re not so new


The European Union Times offers up a compendium of stupid legal tricks from all lands, with an emphasis on the good ol’ U.S.A..

Some examples:

A large number of ridiculous laws exist in the state of Alabama. In Montgomery, pedestrians are prohibited from opening umbrellas in the streets, so as not to frighten horses. In Alabama, it is forbidden to drive a car blindfolded. It is also considered a crime to carry ice cream in pockets, to spit in the presence of women, to wear fake mustache in a church and appear masked in the streets.

In Pennsylvania, authorities pay great attention to clean homes. According to the laws of the state, housewives are not allowed to hide dirt and dust under the carpet. It is also considered illegal for more than 16 women to live in one house. The law, however, allows 120 men to live together. In the state of Idaho, it is forbidden to fish while sitting on a camel.

In Minnesota, the law prohibits to hang men’s and women’s underwear on the same rope. Sleeping naked is illegal too. In Cleveland, Ohio, women are prohibited from wearing patent leather shoes, because men can see a reflection of underwear in them. In Oxford, Ohio, women can not undress, standing in front of a portrait of a man. In Seattle, Washington, a woman, who sits without a pillow on the lap of a man in buses or trains, will face a prison term of one year. In New York, the law prohibits the presence of naked mannequins in shop windows. In the town of Carmel, also located in the State of New York, a man faces a fine if he goes out wearing pants that do not fit his jacket. The authorities of the state of Washington went even further: it is officially banned to pretend having wealthy parents. Also in Washington, the people, who came to the U.S. with intent to commit a crime, must at first call the police and inform them about the availability of such plans.

Read the rest.

The corrisive consequences of privatization


Paul Buchheit, who teaches the causes and consequences of economic inequality at DePaul University. Is one of the founders of Us Against Greed and an activist with US Uncut Chicago.

In this interview with Jessica Desvarieux of The Real News Network, he talks about the destructive effects of the neoliberal push for privatization of the commons:

How is Privatization Failing America?

An excerpt from the transcript:

Our health-care system—and the right-wingers will blame Medicare, but it’s the cost of—it’s too many hands of the pot. You have doctors and hospitals and insurance companies and drug companies, and they’ve worked the system to the point where basic surgeries, you know, kidney stones or something, cost three times more in America than in countries with a single payer. And it’s not just the cost of care. Administrative costs are about three times higher for private medicine than for Medicare. And these are reputable studies or reports that have shown us that our private health care system is clearly out of control. And I think everybody realizes that, but there’s too much money being made by those CEOs you mentioned to change the system.

And one more point on that about CEOs. Think about this. The Medicare administrator last year made about $200,000. The CEO of MD Anderson Cancer Center made ten times as much, $2 million, and the CEO of UnitedHealthcare made 300 times as much, $50 million. I mean, you know, when you think about the importance of providing care, health care to everybody in our country, children and old people especially, and millions of dollars are going to just a few individuals, it’s really rather obscene.

Headlines of the day I: Stupid intelligence tricks


We open with this latest bit of news for which we can thank Edward Snowden, by way of the Washington Post:

NSA gathered thousands of Americans’ e-mails before court struck down program

More succinctly, from The Hill:

Court: NSA violated Constitution with domestic email surveillance

From the Department of Feel Good Yet? Via The Guardian:

White House: US government wouldn’t force reporters to destroy computers

Official says it would be ‘very difficult to imagine a scenario’ where newspapers would be ordered to surrender leaked secrets

And from Reuters, some assignment of blame goes right to Number 10 Downing Street:

Close Cameron aides asked paper to destroy Snowden data

More from The Guardian:

Guardian told to destroy NSA files for national security, says Clegg

Clegg’s spokesman confirms that Sir Jeremy Heywood made request on instructions of David Cameron

Some blowback, via Deutsche Welle:

Criticism as Britain pressures Guardian to ditch Snowden files

Germany’s chief human rights official has criticized a British demand that a British newspaper destroy material leaked by US whistlebower Edward Snowden. Russia also expressed condemnation for the move.

And, ahem, the ostensible reason, from Wired:

U.K. Ordered Guardian to Destroy Snowden Files Because Its Servers Weren’t Secure

From EUobserver, europols demonstrating the sound of one hand washing:

Miranda detention is internal matter for UK, EU says

And from World Socialist Web Site, a suspicion we share:

Detention of Glenn Greenwald’s partner approved at highest levels of US and UK governments

From Spiegel, a dash of German Realpolitik:

Black Helicopters: Britain’s Blind Faith in Intelligence Agencies

Most in Britain seem unconcerned about the mass surveillance carried out by its intelligence agency GCHQ. Even the intimidation tactics being used on the Guardian this week have caused little soul-searching. The reason is simple: Britons blindly and uncritically trust their secret service.

And from Xinhua, something europols will probe:

EU to launch independent investigation into PRISM scandal

The latest on the NSA’s ability to search the Internet without a warrant from the Washington Post:

Report: NSA can ‘reach roughly 75% of all U.S. Internet traffic’

More details from Techdirt:

NSA & FBI Spied On All Emails In Salt Lake City Before & After The Olympics

from the minimization? dept

And from our Department of Ominous Acronyms, via Ars Technica:

Feds spending over $5.1M on facial recognition surveillance program

Meet DHS’ “Biometric Optical Surveillance System,” or BOSS.

It’s not just your face. The government also wants to own your passwords, reports Forbes:

Ditch Your Passwords — US Gov To Issue Secure Online Ids

Finally, via RIA Novosti, a rare moment of sanity, thanks to Rep. Dana Rohrbacher:

US ‘Shooting Self in Foot’ in Row with Moscow over Snowden– US Lawmaker

Quote of the day: America’s jumped the shark


From Tom Kludt, writing at TPM:

A significant chunk of Louisiana Republicans evidently believe that President Barack Obama is to blame for the poor response to the hurricane that ravaged their state more than three years before he took office.

The latest survey from Democratic-leaning Public Policy Polling, provided exclusively to TPM, showed an eye-popping divide among Republicans in the Bayou State when it comes to accountability for the government’s post-Katrina blunders.

Twenty-eight percent said they think former President George W. Bush, who was in office at the time, was more responsible for the poor federal response while 29 percent said Obama, who was still a freshman U.S. Senator when the storm battered the Gulf Coast in 2005, was more responsible. Nearly half of Louisiana Republicans — 44 percent — said they aren’t sure who to blame.

Advertisement of the day: Bachmann balderdash


Via The Galloping Beaver, a public service ad from Christians for Michelle Bachmann™:

BLOG Michelle

Headlines of the day I: Spooks and Big Brother


We open with our Ominous Headline of the Day from Cryptogon:

Apple Patents Kill Switch for Mobile Devices Because: “Covert Police or Government Operations May Require Complete ‘Blackout’ Conditions.”

And from our Stupid Intimidation Tricks file, this from The Guardian:

Glenn Greenwald’s partner detained at Heathrow airport for nine hours

David Miranda, partner of Guardian interviewer of whistleblower Edward Snowden, questioned under Terrorism Act

Also from The Guardian, the detainee’s partner responds:

Detaining my partner: a failed attempt at intimidation

The detention of my partner, David Miranda, by UK authorities will have the opposite effect of the one intended

And from the BBC, some Latin blowback from the detention:

Snowden case: Brazil ‘concerned’ after UK detention

Brazil says the detention under British terror laws of one of its citizens at London’s Heathrow airport caused “grave concern” and was “unjustified”.

Meanwhile, a corporate giant talks security in Moscow, via RIA Novosti:

Google, Russian Senators to Talk Data Protection

From The Daily Dot, an organization braces with battle:

Is WikiLeaks bluffing, or did it really just post all its secrets to Facebook?

More from Business Insider:

Wikileaks Just Released A Massive ‘Insurance’ File That No One Can Open

From the McClatchy Foreign Staff, that damn T-word:

Egypt government paints opponents as terrorists; US journalists targeted

From the South China Morning Post, Hong Kong braces for Occupy:

Senior police officers asked to delay retiring amid manpower fears over Occupy Central

Senior officers being asked to delay leaving the force, sources say, amid fears over public order and the planned civil disobedience in Central

From Techdirt, stupid prosecutorial tricks:

Feds Threaten To Arrest Lavabit Founder For Shutting Down His Service

from the either-you-help-us-spy-on-people-or-you’re-a-criminal dept

And from International Business Times, stupid journalism tricks:

Time Reporter Michael Grunwald Tweets About Defending A Drone Strike On WikiLeaks’ Assange

More from Mashable:

TIME Reporter Deletes Tweet About Killing Julian Assange

And from the San Francisco Chronicle, following a fatal fire truck runover of an injured Airplane crash victim, more proof that the panopticon is a one-way mirror:

SF fire chief bans helmet cameras in wake of crash

Headlines of the day II: Spooks and insecurity


We begin with this from The Guardian:

NSA revelations of privacy breaches ‘the tip of the iceberg’ – Senate duo

Leading critics of NSA Ron Wyden and Mark Udall say ‘public deserves to know more about violations of secret court orders’

And from the McClatchy Washington Bureau, California’s high-profile senator says, “What, me worry?”:

Feinstein defends Congress’ intelligence oversight amid new revelations

And a statement of the obvious from The Guardian:

Obama has not delivered on May’s promise of transparency on drones

An escalation of drone strikes in Yemen highlights the fact that the US public is still in the dark about this use of lethal force

From The Christian Science Monitor, more bad news for Bradley Manning:

Judge: Bradley Manning ‘had reason to believe’ his acts could injure the US

More from The Guardian:

Bradley Manning’s leaks ‘wanton and reckless’, judge says

Colonel Denise Lind says ‘Manning’s conduct was of a heedless nature’ as she prepares to deliberate on soldier’s sentence

More blowback from Snowden’‘s revelations, via The 4th Media:

MERcosur Foreign Ministers Issue Alert at UN on Serious Nature of US Espionage

And from the London Daily Mail, another reminder of contingent existence:

Internet apocalypse: Google blackout sees global web traffic plunge by 40 per cent

  • All services down for five minutes in ‘unprecedented’ outage

  • Experts ‘nervously’ trying to find out the cause of mystery

From the McClatchy Washington Bureau, paranoiacs target the paranoid:

Seeing threats, feds target instructors of polygraph-beating methods

Finally, “security” run amok from The Independent:

Knitting group ‘barred’ from meeting at local library because of ‘dangerous needles’

Local authority says the group is too big for new facilities, while councillor condemns the decision

Headlines of the day II: Spooks, peeks, absurdities


We open we our daily dose of the absurd, via the Moscow News:

Chinese electric car tech maker seeks ‘Snowden’ trademark

From the Washington Post, the tempest de jour:

NSA broke privacy rules thousands of times per year, audit finds

From the Washington Post again, debunking oversight:

Court: Ability to police U.S. spying program limited

Again, Techdirt makes a key point:

White House Tried To Interfere With Washington Post’s Report, And To Change Quotes From NSA

From Spiegel:

Spying on Its Own: The NSA’s Deep Bag of Tricks

Spy on US citizens? We don’t do that, the American government claimed. But new NSA documents published by the Washington Post show that the intelligence service violates the law in thousands of instances. Analysts with the agency are free to pick targets as they choose.

From The Guardian:

NSA under renewed fire after report finds it violated its own privacy rules

Revelations that NSA collected records it was not permitted to acquire pile further pressure on intelligence chief James Clapper

The Christian Science Monitor raises a question:

NSA broke privacy rules. Are latest revelations big, or same-old?

The number of NSA privacy violations tied to surveillance programs – 2,776 in one year – seems big, but there’s no context for judging. The revelations, however, appear to contradict Obama’s assurances that the NSA acts with care and propriety.

And for the obligatory ornamental rage, we turn to a powerful California lawmaker, Rep. Nancy Pelosi, via The Hill:

Pelosi: NSA report ‘extremely disturbing’

Once again, Techdirt digs up the essence:

Just Weeks Ago, Keith Alexander Said Review Of NSA Found Not A Single Violation; Reality: Thousands Of Violations

From Schneier on Security, the bottom line:

The NSA is Commandeering the Internet

From ars technica, a longer leak:

US gov’t: Snowden also took secret docs while working at Dell in April 2012

Former NSA contractor downloaded materials far earlier than previously believed

From the Washington Post, high fashion as [anti] spy fashion:

Designers trying to help people fight government surveillance

Activists turn to fashion to provide ways to block eavesdropping, confuse cameras and thwart drones — and to provoke conversations about U.S. surveillance programs.

The Guardian reports some good news for Julian Assange:

Ecuador restates support for Julian Assange on asylum anniversary

A year after granting WikiLeaks founder political asylum, Ecuador says it remains committed to finding solution to standoff

From Reuters, turnaround as fair play:

China to probe IBM, Oracle, EMC for security concerns: paper

From the McClatchy Washington Bureau, something to help you sleep — or not:

All U.S. nuclear reactors vulnerable to terrorism, probe finds

From the BBC, a decades-belated admission of another secret already in the public domain:

Area 51 ‘declassified’ in U-2 spy plane history

The CIA has officially acknowledged the secret US test site known as Area 51, in a newly unclassified internal history of the U-2 spy plane programme.

From the Raleigh News & Observer, Big Brother on campus:

NSA establishes $60 million data analytics lab at NC State

From Xinhua, high friends in low places:

IBM buys Israeli data security company

From the London Daily Mail, whistleblower backlash

Ed Snowden shuns his father who ‘doesn’t represent him in any way’ as paranoid whistleblower also says he doesn’t trust WikiLeaks anymore

  • Snowden made claim as father, Lon, plans to travel to Russia to see his son
    Lon’s legal team said yesterday they didn’t trust Guardian or WikiLeaks

  • Also said Guardian’s Glenn Greenwald touted story out for seven-figure sum

  • Snowden: ‘They know nothing special and do not represent me in any way’

  • He adds: ‘Don’t exploit tragic vacuum of my father’s emotional compromise’

We conclude with this Orwellian nightmare, from Washington’s Blog:

Copyright Infringement Is Being Treated as Terrorism

Another landmark privatized — and destroyed


But not in Berkeley, and it was much, much older that out glorious old post office.

From Al Jazeera:

Peru destroys ancient pyramid to build home

The program notes:

An ancient pyramid in Peru has been bulldozed to make way for new flats.It is one of many famous cultural sites in and around the capital that are being sacrificed for the sake of development.Al Jazeera’s Mariana Sanchez reports from Lima.

Headlines of the day: The economy, and Nazis


We’ll start at home, with this from In These Times:

The Force Behind Bills To Lower Wages and Suppress Workers’ Rights? You Guessed It: ALEC

The right-wing American Legislative Exchange Council has modeled legislation to strip workers of their rights nationwide.

And while Detroit’s gone belly-up, the city’s still on the hook to help a plutocrat. From The Nation:

On Vultures and Red Wings: Billionaire Gets New Sports Arena in Bankrupt Detroit

And then from AlterNet, a case of collusion:

Bombshell: Plutocrats Brazenly Collude to Hurt State Economies and Screw Working People

Illinois fatcats discuss plan to sabotage state bond ratings in scheme to destroy pensions.

For our final domestic item [at least for now], we offer this from the Department of Corporations Caching Cash, via CNBC:

Big corporate names keep billions offshore: Report

On on to Europe, with some marginally good news from Deutsche Welle:

Eurozone unemployment posts first fall in two years

The number of unemployed in the countries that use the euro has fallen for the first time since April 2011. The fall in June came amid brightening economic prospects, suggesting an end to the bloc’s stubborn recession.

More from the London Telegraph:

Eurozone unemployment still ‘horrendous’ despite first fall in two years

Eurozone unemployment fell for the first time in for more than two years in June, though officials warned that the figures remained “horrendously high”

And from the hardest hit country, another take, via To Vima in Athens:

Unemployment slightly reduced in Eurozone

Marginal drop in number of unemployed for June halts rampant unemployment after two years

From Britain, the impact of austerity on what was once Europe’s finest pub lic health system, via the London Telegraph:

GPs ‘flee sinking ship’ as more leave the NHS to practise oversees

Number of family doctors who requested Certificates of Good Standing required for registering to work abroad has risen by more than a third since 2008

More woes for Spain, reported by Spiegel:

Crisis of Faith: Doubts Grow Over Spanish Reforms

Measures to pull Spain out of the crisis are failing to bear fruit and exacerbating social tensions. While some are optimistic, the core problems remain, and many are questioning the old elite’s ability to clean up the financial sector and reform the country.

And that recovery? You might want to ask young Italians. From ANSAmed:

Youth unemployment rises to 39.1% in Italy

Over half a million under-25s are looking for work

On to Greece, starting with this from EnetEnglish:

IMF says €11bn bailout shortfall lies ahead

11 Latin American countries bail out of bailout

In a 207-page report published on Wednesday, IMF cautioned that a €11bn bailout shortfall awaits Greece in 2014-15

And some words of Deutsche discouragement, via Capital.gr:

Germany: Merkel “sees” no second Greek debt haircut

Meanwhile, the Greek fascists continue their pandering, via Neos Kosmos:

“Greek only” handouts continue despite ban

Nazi anthem played during Golden Dawn’s food handout

And a Troika demand to evict homeowners in default is sure to win more friends and influence lots of people, via Keep Talking Greece:

Greek gov’t announces home evictions to start on 1.1.2014

From Greek Reporter, another austerian casualty:

Elderly Man Kills Self Over Son’s Layoff

And a Latin spin on Greek woes, via the London Telegraph:

Brazil expresses Latin America’s fury as IMF continues to support Greece

Brazil has angrily attacked last week’s £1.6bn International Monetary Fund payment to Greece on the same day as a report from the fund identified a new £9.6bn black hole in Greek finances.

And a potential economic boost, via the Drug Policy Alliance:

Uruguay Poised to Become First Country to Legalize Marijuana

And two headlines from China Daily reflect a regime embracing both privatization and a peculiar brand of austerian rationalization. First this, hinting at a partial sell-off of the commons:

China widens market access in public services sectors

And then this masterpiece of circumlocution:

Economy slows to improve endurance, quality

Finally, from our Department of Banksters Behaving Badly, an oldie but gooidie, just revealed. From The Independent:

Documents reveal Bank of England sold stolen gold for Nazis

Archived material details how gold bars plundered from Czechoslovakia were sold on behalf of Germany’s central bank in 1939

Well, that wasn’t quite so final, since we had to include this from Tokyo Desu. Strictly speaking not economic, but then. . .

Japan Should Study the Nazis For Constitutional Reform Tips, Says Finance Minister

But unlike the Nazis, Aso’s not your traditional hate of Jews. He’s also the same guy who famously said Japan should become the kind of successful country where “the richest Jews would want to live.”

Ah, Aso. His last name’s just so appropriate. . .

Fox Newsie jumps the shark over Jesus book


In case you missed it, here’s a classic example of damnation by ad hominem assault, in this case an assault bx Lauren Green of Fox News  on a respected religious scholar, Reza Aslan, damned for biographying Jesus while Muslim.

In a post for The Atlantic, David A. Graham makes the salient point:

Green’s main thrust is that it’s somehow wrong for Aslan, a non-Christian, to discuss Jesus. (Throughout the interview, she demurely insists that she’s just passing along questions that others have asked, but that’s a canard: Just because a silly question exists doesn’t mean she’s obligated to amplify it.) Quoting from a viewer’s note, she likens Aslan to a liberal political scientist writing a book about how Reagan “wasn’t a good Republican.” That’s misleading in two ways — first, Aslan isn’t discussing how Jesus could have been a better messiah; and second, plenty of lefty political scientists have written about the Gipper!

Read the rest.

With that introduction, behold. . .

At Mother Jones, Asawin Suebsaeng responds to the travesty perpetrated by Fox’s Lauren Green, focusing particularly on this remark:

I believe that you’ve been on several programs and have never disclosed that you were a Muslim.

(And in the interest of “full disclosure”—a term Green uses to justify her supposed outing of Aslan as a covert Muslim—I have interviewed Aslan on the subject of Libyan dictator Moammar Qaddafi, a man Aslan said belonged “in an insane asylum.” I failed to disclose in that blog post that Aslan is a Muslim; I did, however, note that he is of Iranian descent. Mother Jones has also chatted with Aslan here.)

Green was echoing this piece published on FoxNews.com that claims the “liberal media” has failed to mention that Aslan is of the Islamic faith. Now, forget for a moment that Aslan’s personal religious beliefs and practices aren’t actually relevant to this conversation. (It’s about as relevant as asking why Green doesn’t use the beginning of every Fox segment she hosts to disclose that she was once the third runner-up in the 1985 Miss America competition.) The internet is chock-full of interviews with, articles written about, and works penned by Reza Aslan that “disclose” that he is a Muslim scholar. This is not a fact that he is shy about.

Furthermore, it is a spraining stretch to label Aslan as a hackish Muslim scholar devoid of objective reasoning. Whether you agree or disagree with him on major points of historical or religious debate, it’s hard not to come to the conclusion that he is a thoughtful and humane thinker.

Read the rest.

But more than that, Green was uncivil. In a word, rude. The commentator she cited is a an Arizona pastor of the religious right — something she neglected to mention, while focusing instead on Aslan’s Islam.

We also presume that Aslan was invited on the pretext of a discussion his book, a discussion that never occurred. But that’s fine with Rupert Murdoch, eager to whip up Islamophobia and deliver the coup de grace to civil discussion, anathema to his media Weltanschauung.

And on the subject of Murdoch, little wonder that his media have been damning of Edward Snowden’s whistleblowing, given that Murdoch’s media were filled with stories derived from illegal voice mail intercepts and other forms of snoopery.

Holy F***! KTVU drops the newsroom F-bomb


That’s F, as in Fired, the result of those blatantly offensive and obvious ersatz pilot names [read the names and you'll understand our own headline].

Here’s the headline from the London Daily Mail story carrying no fewer than three bylines:

KTVU staff members fired over Asiana racist name gaffe including producer who tweeted moments later oh s***

  • Roland DeWolk, Cristina Gastelu and Brad Belstock were all fired

  • News producer Elvin Sledge told people he was leaving for health reasons

  • Station broadcast inaccurate names but apologized for the error quickly

  • KTVU confirmed information with the National Transportation Safety Board

  • NTSB says a summer intern verified the names when approached by the station

RICH LIEBERMAN 415 MEDIA blog adds key details:

An e-mail that made its way to the newsroom the day of the gaffe, was seen by 4-5 people, (Brad Belstock, one of the staffers fired, was not a part of the gaffe, but his tweet, “Oh Shit”, immediately after it was read, was let go because he violated station social-media policy.)

Cox and upper management suits at KTVU have not completed the investigation. The matter is not closed. Keep in mind that this is the worst mistake that has ever happened at KTVU, (duh!); it’s a matter so stark and disturbing, the possibility of more firings is likely.

Read the rest.

So far there’s no clear answer as to just who cooked up the offensive names, and from Lieberman’s post a reader is left to conclude that lots of folks are still quaking in their Guccis.

Two key players, Tori Campbell, the on-air news reader who recited the names to the camera, and News Director Lee Rosenthal, were spared the axe, at least for the moment.

At some point the authorship of the item will presumably surface, but for noew it remains a mystery.

KTVU’s pulling an Orwell over tacky names


You know the ones we mean:

BLOG WTVU Ho Lee Fuk

Yep, the Bay Area Fox affiliate that broadcast those all-too-obviously phony names for the pilots of that tragic Asiana Airlines flight that crashed on landing at San Francisco International Airport, is pulling a classic Stalinist move.

They’re evoking copyright claims to pull videos of the disastrous broadcast off the Internet.

Scott Jones writes at FTVLive:

It appears that KTVU is getting sick and tired of being the Internet’s whipping boy.

The station that made quite possibly the most embarrassing mistake in TV news history (and that’s saying a lot) is now trying to scrub the Internet of the video of their anchor reading the fake pilot names for Asiana Airlines Flight 214.

KTVU is filing copyright infringement against posted YouTube videos on the incident.

>snip<

Of all the mistakes KTVU made on this story, trying to cover it up is one of the worst.

Read the rest.

TVSpy’s Kevin Eck quotes KTVU station manager and vice president Tom Ramponi on the rationale for the bone-headed move:

“The accidental mistake we made was insensitive and offensive.  By now, most people have seen it.  At this point, continuing to show the video is also insensitive and offensive, especially to the many in our Asian community who were offended.  Consistent with our apology, we are carrying through on our responsibility to minimize the thoughtless repetition of the video by others.”

Right, and if you believe that, we’ll give you a good price on some swamp land in Florida.

Meanwhile, nobody’s been fired at the station, even though that’s where the farce originated. There is, however, an investigation, and Matthew Keys of The Desk offers some details:

As an investigation permeates between KTVU and their parent company Cox Media Group regarding last week’s Asiana Airlines gaffe, the search is on for the staff member who will take the blame for the mistake.

The spotlight is on Lee Rosenthal, the newly-minted news director who assumed his managerial duties in April. Rosenthal replaced outgoing news director Ed Chapuis, who left for unknown reasons three months earlier. According to sources at the station, the replacement came with several operational and procedural changes at KTVU, which caused morale to stoop inside the newsroom and may have been the precursor to the station’s recent mistake that landed KTVU in the national spotlight and eroded its reputation as the Bay Area’s authority in local television journalism.

Read the rest.

More from Bay Area media blogger Rich Lieberman:

[T]he 33 year-old Rosenthal’s fist-pumping never went over well inside the newsroom and this was well before the fake names la affair with Tori Campbell. Rosenthal might escape this major blunder that has forever tainted KTVU’s gold-standard image and reputation but Cox Media, leading a low-key internal investigation of the matter, may not be so forgiving. As a leading station insider told me, “in the end, someone has to go.” Indeed, and Rosenthal might have company. Stay tuned.

*Some of you have barked, “Enough of this, (KTVU), already.” Really? I have news for you: This is the talk of EVERY TV news operation in the country. From big-market NY City to small-town Iowa! For better or worse, this indelible blunder has been THEE talk of the back room where anchors, reporters, producers, editors; the whole shebang. I know this because several prominent industry people told me. And when people like Stephen Colbert and the late-night comics are referring to this, you know it’s reached cultural critical mass. I rest my case.

Read the rest.

Ah, the joys of television news. If you make an error in print, it’s immortal. But if you do it on the tube, well, poof!

Fox’s sinister Photoshop of Trayvon Martin


Hats off the News Corpse for pointing out this little bit of nastiness from the digital tweakers at Fox News:

BLOG Fox tweakers

As noted in the New Corpse post:

The obvious racist intentions of Fox News literally scream out at you in both of these photo incidents. They are playing to the emotions of their audience that is predominantly white, with only 1.38% of their primetime viewers being African-America. And that’s why they believe they can get away with this sort of blatant prejudice in the guise of remembering Trayvon.

But then it’s been done before.

Racist Bay Area Fox news gaffe goes global


BLOG WTVU Ho Lee Fuk

Pity the poor souls at KTVU, the San Francisco Fox outlet duped by a prankster employee into broadcasting those alleged names of pilots in last week’s lethal Asiana airlines crash.

You know, the quartet of “Sum Ting Wong,” “Wi Tu Lo,” “Ho Lee Fuk,” and “Bang Ding Ow.”

It was bad enough when an intern at the National Transportation Safety Board confirmed the names cooked up by KTVU’s in-house prankster. What’s made it all the worse is the the story’s spread.

Now based on a half-century of experience toiling in the vineyards of print journalism, we can state unequivocally that it’s usually a huge thrill when your stories are picked up by papers and broadcasters around the globe.

The KTVU pilot names tale has done just that, though we suspect the folks at the station are none too thrilled.

The Süddeutsche Zeitung in Munich, Bavaria’s leading daily, has picked up the story, running it with the requisite graphics under this headline:

TV station falls for racist joke.

Reporter Jacob Schulz notes that a story containing pun-ny names

suddenly recalls the jokes of the [Fox] cartoon character Bart Simpson. In the series ‘The Simpsons’ Bart calls frequently to bartender at Moe and asks to be connected about a certain ‘Al Coholic’. Moe then asks the group whether an Alcoholic was present.

The New York Post — which, like Fox, is owned by Rupert Murdoch’s News Corp — Headlined their story this way:

TV station apologizes after airing bogus, racist names of Asiana pilots

The boob-obsessed boods at the London Daily Mail gave it this headline:

Outrage at news station duped into reporting false and racist names for the Asiana crash pilots… as it emerges NTSB INTERN ‘confirmed’ the names to station

And there’s this from the Los Angeles Times:

Asiana: Anchor says KTVU never sounded-out racist pilot names

It’s going to be a while before they live it down.

KTVU gets pranked? Something’s wrong here


UPDATE III: Nope, the bad’s on the station, with feds playing a supporting role.

From today’s San Francisco Chronicle:

[I]n a subsequent phone interview with the SFGate’s Jeff Elder, NTSB spokeswoman Kelly Nantel made clear that the names “originated at the media outlet” and that the intern — unaware of the offensive names — was “acting in good faith and trying to be helpful” by confirming names he didn’t know.

“The NTSB does not release or confirm the names of crew members or people involved in transportation accidents to the media,” Nantel said.

Read the rest.

UPDATE II: The bad’s on Uncle Sam?

Our headline was prescient. Fox San Francisco was pranked.

The admission from the National Transportation Safety Board’s Kelly Nantel:

National Transportation Safety Board
Office of Public Affairs

NTSB statement on erroneous confirmation of crew names

July 12

The National Transportation Safety Board apologizes for inaccurate and offensive names that were mistakenly confirmed as those of the pilots of Asiana flight 214, which crashed at San Francisco International Airport on July 6.

Earlier today, in response to an inquiry from a media outlet, a summer intern acted outside the scope of his authority when he erroneously confirmed the names of the flight crew on the aircraft.

The NTSB does not release or confirm the names of crewmembers or people involved in transportation accidents to the media. We work hard to ensure that only appropriate factual information regarding an investigation is released and deeply regret today’s incident.

Appropriate actions will be taken to ensure that such a serious error is not repeated.

But, come on, somebody at the station should’ve caught the obvious prank.

UPDATE: A video of the station’s flub and more details after the jump.

Via Gawker, evidence we suspect may be used in a disciplinary proceeding in a Bay Area newsroom. . .read the names out loud if you’re wondering why:

BLOG WTVU Ho Lee FukAnd just FYI, KTVU is the local affiliate of which network?

Guess.

Please guess.

The answer after the jump. . . Continue reading